Nemeth Szilárd webMédiapiaci versenyről, az online platformok jelentőségéről, a tévécsatornák értékéről, a médiaszolgáltatások jövőjéről nyilatkozott lapunknak Németh S. Szilárd, az ATV és az ATV Spirit vezérigazgatója.

Manapság a médiavállalatok portfóliót építenek, hogy a közönségarányukat összesítve megőrizzék piaci részesedésüket. Vajon képes-e versenyezni velük az ATV egy-két csatornával?

Mi nem a nagy médiacégekkel akarunk versenyezni. A különböző zsánerek között a mi teljesítményünket a hírcsatornákkal mérik össze, és ebben a kategóriában egyértelműen az ATV a legnépszerűbb. És Nemcsak a felnőtt lakosság körében, hanem a kereskedelmileg számunkra rendkívül fontos 18-59 év közötti nézők körében is. A kábelcsatornák piacán főműsoridőben is az élbolyba tartozik az ATV, sőt a nézettségi adatok alapján nem ritkán a legtöbb nézőt vonzza.

Egyébként a portfólió-építés számunkra sem idegen. Év elején indítottuk el az ATV Spirit csatornát, ami egy hosszú távú építkezés része. Az első év alapvetően arról szólt, hogy biztonságosan kiépítsük a technikai hátteret, emellett folyamatos tárgyalásban vagyunk a kábelszolgáltatókkal a terjesztés bővítéséről. Jelenleg a háztartások körülbelül egyharmadába jut el a műsor, és az a célunk, hogy a következő hat hónapon belül elérjünk a 60-70 százalékot. Ekkor kereskedelmileg is értékessé válik a csatorna, s ennek révén jelentősen növekedhet a hirdetési bevételünk, amit további tartalomfejlesztésre tudunk fordítani. Ez a következő fél év prioritása, igyekszünk egyre értékesebbé tenni a műsort terjesztő partnereink számára, hogy úgy érezzék, ennek a csatornának helye van a kínálatukban.

Mennyire fontos egy hírcsatorna számára az online platform?

Feltétlenül fontos, mert ezeken a felületeken rugalmasabban lehet reagálni az aktuális eseményekre, változatosabb formákban lehet feldolgozni a témákat, és nem utolsósorban így lehet elérni a fiatalabb generációkat.

Az atv.hu híroldalunk látogatottságát igen jelentős növekedés jellemezte 2019-ben. Az új főszerkesztő, Gavra Gábor érkezésével körülbelül 30-40 százalékos bővülést könyvelt el az oldal. Napi szinten 200-300 ezer körüli látogatószámot produkált, még a nyári hónapokban is. Tavasszal többször is megközelítettük a 400 ezres egyedi látogatószámot. Tavasszal, amikor elindítottuk a social media szerkesztőségünket, az volt a célunk hogy beverekedjük magunkat a tíz legaktívabb magyar Facebook oldal közé. Ezt hamar el is értük.

Miközben a terjesztői piacon jelentős felvásárlások jelzik a konszolidációs folyamatot, a médiaszolgáltatók még mindig újabb csatornákat indítanak. Ön szerint várható-e itt is változás?

A közelmúltban az összes nagyobb kábelszolgáltatóval tárgyalásokat folytattunk, hiszen lejártak a szerződéseink. Örömmel tapasztaltam, hogy partnereink értékelik a csatornánk nézettségének emelkedését. Az már látható, hogy 2020-ban összességében több bevételünk lesz kábelszolgáltatóktól, mert ők is elismerik az ATV növekvő befolyását a médiapiacon. Úgy gondolom, hosszabb távon számítani lehet a piac szűkülésére, mert valóban túl sok csatorna működik, és ezek jelentős részére nincs szükség. Az ATV-re viszont szükség lesz, mert egyedi, nem pótolható. A piacnak is jót tenne egy ilyen szűkülés. Magyarország 10-12 legnézettebb csatornájának több kábeldíjra lenne szüksége, amit aztán még értékesebb, a nézők számára még vonzóbb tartalmakra fordíthatnak. Ha megnézünk hasonló méretű országokat, akár Skandináviában, akár Nyugat-Európában, azt látjuk, hogy sokkal kevesebb helyi nyelven elérhető tévécsatorna szerepel a terjesztők kínálatában.

Nehéz megjósolni, hogy itthon mikor lesz valami változás, a téma évek óta napirenden van, de úgy gondolom, 5-6 éven belül el kell indulnia a médiaszolgáltatók piacán is a konszolidációs folyamatnak.

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. szeptemberi számában olvasható.)