Beszélgetés Grósz Judittal

GroszJ webA lineáris és az online platform viszonyáról, a digitalizáció jelentőségétől, a terjesztő partnerek lehetőségeiről nyilatkozott lapunknak Grósz Judit, az RTL Magyarország digitális és üzletfejlesztési igazgatója.

A történelem folyamán talán soha nem volt még akkora különbség az együtt élő generációk között, mint napjainkban. Hogyan jelentkezik ez az egyes korosztályok digitális médiafogyasztásában?

Az NMHH-Ariosz 2018-as felmérése szerint szakadék van a korosztályok között a digitalizációt illetően. A kutatás kimutatta, hogy a 40 évnél fiatalabbaknál közel teljes a heti internethasználat (96%), a 40-59 éveseknél egy szűk csoport nem látogatja a világhálót netet (a használók aránya 87%), eközben 60 felett az internethasználat mindössze 44 százalékos. A 30 évnél fiatalabbak körében drasztikusan kevesebb a napi rendszerességgel tévénézők, rádiózók, újságot olvasók aránya, mint 30 felett. Böngészésre mindenki használja az internetet, online tévézni és filmet nézni elsősorban a 21-35 évesek szoktak, játszani a legfiatalabbak, ügyeket intézni a 21-50 évesek. Ami a VoD-ot illeti, havi gyakorisággal a 30 éven aluliak közül 30 százalék használja, egy évvel korábban ez a szám még csak 24% volt.

Egy alapvetően tévészolgáltatásra szakosodott médiavállalat szempontjából az előbbi adatok alapján fontos kérdés lehet: hogyan viszonyul egymáshoz a lineáris és a digitális platform?

Talán elcsépeltnek fog hangzani a válaszom, pedig igaz: kiegészítik egymást. Legnagyobb sajnálatunkra hazánkban a mai napig nem működik az integrált közönségmérés, vagyis az, hogy a mobileszközökön folytatott tartalomfogyasztás ideje hozzáadódjon a televíziós készülékeken mért számokhoz, ha ez már így volna, érdekes arányokat látnánk. A lényeg egyébként sem a platformban van, hanem a tartalomban. A kontent az, ami a vonzza az érdeklődőt, legyen az lineáris adás a tévékészülék előtt, a Mi kis falunk tegnapi epizódja a RTL Most-on egy tabletről nézve, vagy ugyanezen epizód bakiparádéja shortform videó formátumban a weboldalunkon megtekintve. Bármelyiket is választja a néző/felhasználó, számunkra az a fontos, hogy az RTL Magyarország platformjait látogassa.

Manapság immár a terjesztési médium és a médiafogyasztó fogalma is új megközelítést kíván. Hogyan lesz a website-ból platform, a közönségből felhasználó?

Hát nem úgy, mint a filmekben – ez nem varázsütésre történik. Egy ilyen átalakítás rendkívül tudatos, költséges és hosszú folyamat. Egészen más célja van egy platformnak, mint egy website-nak. Az RTL Most-ra a felhasználók azért jönnek, hogy teljes adásokat nézzenek, és ezt az egy igényüket kell professzionális szinten kielégíteni. A websitejaink többféle nézői igényt elégítenek ki, a hírszolgáltatástól kezdve a rövid videókig széles a kínálat, a tartalmak folyamatosan változnak és igazodnak, a napi kihívásoknak megfelelve.

Nem kannibalizálják-e a digitális platformok a lineáris nézettségi adatokat?

De igen. Viszont egy egészséges piacon a különböző platformok nézettségi adatai összeadódnak, és ezért fel sem merül ez a kérdés, ugyanakkor a tartalmat ott kell megjeleníteni, ahol a nézőnek a leginkább kényelmes. Mivel Magyarországon a televíziós nézettségmérés még nem így működik, ezért az a döntés született, hogy egy olyan üzleti modell keretében vezetjük be a platformot, hogy sikeresen egymás mellett tudjon élni a két tartalomfogyasztási lehetőség és üzletileg, a monetizálhatóság szempontjából is fenntartható legyen.

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. októberi számában olvasható.)