Beszélgetés Pavel Stantchevvel

Pavel webAz európai és hazai médiapiaci viszonyokról, versenyről, a portfólió jelentőségéről és a digitális megoldások szerepéről nyilatkozott a Média-Kábel-Műholdnak Pavel Stantchev, a TV2 Csoport elnök-vezérigazgatója.

Ön számos európai ország televíziós társaságánál dolgozott, mielőtt a TV2-höz került. Nemzetközi összehasonlításban milyennek látja a magyar médiapiacot?

Számos hasonló vonást fedezhetünk fel más európai országokkal, miközben a magyar piac mégis egyedi. A kábeltévés penetráció itt az egyik legmagasabb Európában, hasonlóan például Szlovéniához, ám eltérő a helyzet a földfelszíni sugárzásban még mindig erős Csehországtól, Franciaországtól vagy akár Görögországtól. Magyarországon több mint 70 tévécsatorna szerepel a hivatalos nézettségmérési rendszerben, ez a nagyságrend hasonló Lengyelországban és Romániában, viszont a lengyel piac közel négyszer, míg a román kétszer akkora, mint a magyar. Franciaországban ezzel szemben mindössze 25 csatorna jut egy közel három milliárd eurós hirdetési piacra.

Milyen stratégiával lehet erősebb a TV2 Csoport a hazai versenytársainál? Milyen módon tudja még növelni piaci részesedését és üzleti eredményességét egy médiavállalat?

Attól a pillanattól kezdve, amikor egy csatorna elkezdi értékesíteni a reklámidejét, a versenytársunkká válik, függetlenül attól, hogy egy nagy nemzetközi média-portfólió része, vagy helyi érdekeltségű. Stratégiánk egyszerű: légy közel a magyar közönséghez, ismerd meg, figyelj az igényeire, és ne köss kompromisszumot a minőséget illetően. Ez úgy tűnik, eddig kifizetődő, mivel a TV2 Csoport a legnézettebb televíziós portfólió. (Célcsoport: A18-59, Live+As Live adatok, vizsgált időszak: 2019. jan. 1. – 2019. okt. 29., Forrás: Nielsen Közönségmérés)

A mai világban, amikor a televíziós piacon rendkívül szoros a verseny, és ahol a televíziós immár a digitális tartalmak mellett létezik, meglehetősen költséges a piaci részesedés további növelése. De lehetséges, és a TV2 Csoport ennek remek példája. A jövedelmezőség később jön, miután a költségeket a piaci pozícióhoz igazítottuk. Egyszerűen hangzik, de nem olyan könnyű megvalósítani, sokan nehezen állnak ellen a kísértésnek, hogy mindenáron csak a növekedésre fókuszáljanak.

Ön szerint meddig lehetnek életképesek az 1 százalék körüli közönségarányt elérő csatornák?

Úgy gondolom, ahogy Európa más országaiban, úgy a magyar piacon is várható konszolidáció. Leginkább azok a „kis” csatornák képesek hosszú távon fennmaradni, amelyek egy komplex portfólió részét képezik. Ahogy ezt a TV2 Csoport esetében is tesszük, ezeket a csatornákat nem önmagukban, hanem a nagy egész fontos elemeinek tekintjük, kihasználva a portfólió minden előnyét.

Milyen stratégiája van a TV2 Csoportnak a digitális platformok lehetőségeinek kiaknázására? Milyen konkrét online megoldásokat működtetnek vagy terveznek elindítani?

A lineáris csatornáinkhoz hasonlóan itt is figyeljük a felhasználói szokásokat, igényeket, olyan tartalmat igyekszünk kínálni, amire kereslet van, és mindezt extra költségek nélkül a felhasználóink számára. Jelenleg a TV2.hu ernyőoldal alatt a TV2 weboldalán kívül további 12 csatorna microsite-ja található, ezek változatos tartalmat kínálnak a látogatóknak. Fontos a nézőinkkel való direkt kommunikációban a TV2 LIVE applikáció. Elengedhetetlen kelléke az event műsorainknak.

Lehet-e üzletileg is hasznosítani ezeket a nemlineáris megoldásokat?

A TV2 Csoport csatornáin futó saját gyártású műsorok, valamint bizonyos nagystúdiós tartalmak (ahol ezek a jogok elérhetőek) visszanézhetőségét is biztosítjuk, mind a szolgáltató partnereken keresztül, mind pedig a tv2.hu felületünkön. Azt látjuk, hogy nagy az igény a lineáris adás utáni újranézhetőségre, illetve az ezekhez kapcsolódó egyéb videókra is. A TV2 Csoport igyekszik minél színesebben kiszolgálni ezeket az igényeket, dolgozunk a tartalmaink számára egy egységes, közös platform létrehozásán.

Galvács László

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. novemberi számában olvasható.)