Vesztes helyzetből sem adják fel

A világjárvány leginkább a sportcsatornákat sújtotta – mutat rá a Nielsen Közönségmérés legfrissebb elemzése. A sorra lemondott sportesemények hiányában persze nem sötétültek el a képernyők, de a médiaszolgáltatók új problémákkal szembesültek: mivel töltsék ki a műsoridőt, hogyan kezeljék a nézettségben és reklámbevételekben jelentkező visszaesést.

A Nielsen Közönségmérés adataiból kiderül, hogy a hazai sportcsatornák tévénézési időből való részesedése – a tervezett, ám elmaradt közvetítések miatt – már a hazai veszélyhelyzet kihirdetését megelőzően elkezdett visszaesni, mélypontját a 12. héten érte el, és hosszú hetekig 1,5 százalék körül alakult az együttes közönségarányuk, mely sokszor a 2019 azonos időszakában mért értékek fele vagy akár harmada volt. Még lehangolóbb a kép, ha figyelembe vesszük, hogy a Nielsen elemzése tíz sportcsatorna adatait méri. Együttes közönségarányuk még a járvány hazai kitörése előtt sem érte el a 6 százalékot, amikor is egy csatornára átlagosan 0,6% jutott. Ehhez képest a másfél százalékon osztozni statisztikailag szinte elemezhetetlen. Ám, ahogyan a következő összeállításunkban megszólaló szakember fogalmazott: „a sportcsatornák nézettségét nem szabad, és nem is érdemes a többi tematikához hasonlóan nézni, főleg pedig értékelni.”

Maradjunk tehát a kialakult helyzet elemzésénél. A vírushelyzet konszolidálódásával ugyanis néhány sporteseményt – óvintézkedések mellett – már megrendeztek, és ezzel a sportcsatornák részesedése a nyár elején újból megközelítette a 2019-es szintet, de mivel a nyárra tervezett sportesemények (például Foci EB, Nyári Olimpia) szintén elmaradtak, közönségarányuk továbbra sem érte el a tavaly mért értékeket. Lényegében ugyanez a trend figyelhető meg az elért nézők számának alakulásában és a rájuk szánt nézett idő tekintetében is.

Következő összeállításunkban a hazai sportcsatornák képviselői értékelik az idei folyamatokat, számolnak be a krízishelyzetben hozott intézkedéseikről, a műsorstruktúra kényszerű átalakításáról, és vázolják fel jövőbeni terveiket.

Máté Pál, a Sport TV főszerkesztője:

Mate Pal SportTV„Bízzunk abban, hogy globálisan konszolidálódik a helyzet, és akkor csak egy-két évig tart, mire minden visszatér a régi kerékvágásba. A sport-szegmensből mi vagyunk azok, akiknek a legkevesebb okunk van a panaszra, hiszen a meccseket már lejátsszák, a televíziós tartalom elkészül, tehát mi tudunk közvetíteni.”

Bodócsi Erika, a TV2 Csoport tartalomterjesztési igazgatója:

BodocsiErika2 web„A sport iránt érdeklődők sportszakmai ízlése széles skálán mozog, így nagyon fontos a műsorainkban és a közvetítéseink során megtalálni az ideális arányokat a szakmai és a szórakoztató jellegű elemek között. A soron következő szezonban az elmúlt évek és a 2020-as rendhagyó nyár tapasztalatai alapján fogjuk „finomhangolni” a kínálatunkat.”

Bévárdi Szilárd, a DIGI Sport főszerkesztője:

Bevardi Szilard„Kihasználtuk ezt az átlagosnál is nyugodtabb, eseménytelenebb időszakot a stúdiós munkákra, a technikai fejlesztésekre, az őszi műsorstruktúra átgondolására, ám az elmúlt másfél hónap jelentős élénkülést hozott mind a közvetítések, mind a saját projektjeink tekintetében, s bízunk abban, hogy így folytatódik az ősz is.”

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. szeptemberi számában olvasható.)