a jövő év nagy televíziós körképe

Október 20-án immár nyolcadik alkalommal, ám – a kialakult helyzetre tekintettel – idén először online formában rendezte meg a hazai televíziós iparág legnagyobb éves seregszemléjét, a Big Picture-t a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME).

A regisztrált résztvevők saját, kisebb-nagyobb kijelzőjükön, közel 4 óra alatt teljes képet kaphattak a 2021. évi televíziós piacról, első kézből tudhatták meg, milyen új tervekkel, műsorokkal készülnek a médiaszolgáltatók a következő évben.

A tíz legjelentősebb szereplő 12 szakembere a távolból és látszólag mégis testközelből igyekezett megnyerni a hirdetőket, ügyfeleket, ügynökségeket impozáns számokkal, hangzatos ígéretekkel, látványos képsorokkal, hogy elhiggyék: ők a legjobbak.

A megváltozott környezet, az online közeg a kötöttségek mellett „alkotói” szabadságot is hozott, hiszen az előadóknak nem az Akvárium Klub nagyszínpadán, egységes díszletben kellett fellépniük, hanem-ki-ki maga választhatta meg a hátterét – s akár már ezzel is üzenetet sugallhatott. Természetesen – az elmúlt évekhez hasonlóan – idén is videóklipek, filmelőzetesek, diagramok színesítették a prezentációkat, ám ebben is kiteljesedhetett a fantázia. Például a – filmes világban már megszokott – PIP, azaz Picture in Picture megoldás alkalmazásával a néző képernyőjén egyszerre jelenhetett meg az előadó képe és az illusztrációnak szánt anyag (kép, videó, dia). A megszokott sémák mellett megjelent az egyedi ötlet, a humor, a geg, a technikai bravúr…

Az előadások többsége három témát érintett. Egyrészt a médiavállalatok számadatokkal (közönségarány, nézettség, részesedés stb.) igyekeztek bemutatni a piacon elfoglalt (vagy csak kívánatos) pozíciójukat, másrészt felsorakoztatták a már éppen futó vagy a jövőben érkező műsorújdonságaikat, saját gyártású és vásárolt produkcióikat. Harmadik elemként pedig rendre előkerült a lineáris tévé mellett az online térben való jelenlét fontossága, így megismerhettük a társaságok ebbe az irányba tett lépéseit is. 

A legnagyobb dilemmát a konferencia virtuális közönségnek nyilvánvalóan az okozhatta, hogy az elhangzottak alapján eldönthessék: vajon melyik médiatársaságé a piacvezető portfólió, és melyik kereskedőházat illeti az elsőség az összesített közönségarányt vagy a hirdetési forgalmat tekintve. A kérdéssel kapcsolatban Hajós András, a rendezvény moderátora is megfogalmazta –a maga sajtos humorával – véleményét. Eszerint Magyarországnak legalább 22 millió lakosa van, ha elfogadjuk mindazokat a számokat, amiket a médiaszolgáltatók állítanak csatornáik teljesítményéről. Mi az Olvasó dolgát azzal tudjuk megkönnyíteni, hogy a következő oldalainkon – részrehajlás és moderálás nélkül – beszámolunk az idei Big Picture eseményeiről.

A pandémia egy logisztikai kihívás is
Fischer Gábor, a TV2 Média Csoport programigazgatója a hazai televíziós piac állapotát és ezen belül cége teljesítményét elemezte.

Alkalmazkodunk a megváltozott körülményekhez
Az RTL Magyarország két képviselője a legújabb híradós módi szerint mutatkozott meg: Grósz Judit digitális- és üzletfejlesztési igazgató a hírolvasó pult mögött ülve, míg Kolosi Péter programigazgató, vezérigazgató-helyettes tőle jobbra, egészalakos formájában.

Miénk a harmadik legnagyobb hazai portfólió
Harsányi Gábor a ViacomCBS Networks International közép-kelet-európai regionális alelnök-vezérigazgatójaként irányítja a vállalatcsoport tevékenységét a régiónkban, illetve Ausztriában és Svájcban. Előadásában értékelte nemzetközi és hazai erdményeiket.

Ismét növekedni tudott a médiavállalat
Málnay B. Levente, az AMC Networks International Central and Northern Europe alelnöke már a korábbi években is magával ragadta közönségét friss, lendületes előadásaival. Az új közegben sokan kíváncsian várták, idén mivel rukkol elő. És nem csalódtak.

Megbízhatóság, állandóság, stabilitás
Szabó Balázs, a Sony Pictures Television Networks CE regionális programigazgatója bevezetőjében felidézte azt a három fő irányelvet, amelyek a múltban meghatározták működésüket: ezek a megbízhatóság, az állandóság és a stabilitás.

Nagyon ambiciózus céljaink vannak
Kiss Péter programigazgató a LifeTV és az Ozone TV csatornákat működtető Mediavivantis képviseletében tartott előadást. Beszámolt arról, hogy a cégnél négy hónapja történ meg a menedzsmentváltás és egyben az irányváltás.

Az új brand egységet mutat
Borsány-Gyenes András, a Network4 Csoport vezérigazgatója szintén szokatlan formát választott prezentációjához: interjúalanyként, az online térben „Sixx” néven ismert Varga Attilának nyilatkozva fejtette ki mondandóját.

A televízió pozíciója megkérdőjelezhetetlen
Dudás Gergely, az R-Time Kft. ügyvezető igazgatója, egyben az RTL Magyarország kereskedelmi igazgatója kitűnő diagnózist állított fel a televíziós piac aktuális állapotáról.

A médiumok kiegészítik egymást
Karácsony László, az Atmedia stratégiai és marketingigazgató kutatásaik eredményeit idézve megerősítette, hogy „a tévé mindent visz”. Legújabb elemzésükből kiderült, hogy a médiumok közül a televízió növeli legnagyobb mértékben az értékesítést, ugyanakkor, ha a televízió mellé akár online display/video, akár rádió is társul, akkor mindhárom eszköz együttes hatása a legnagyobb. A prezentáció második részében Kosaras Klaudia, a TV és online értékesítésért felelős igazgatóság vezetője is értékelte az elmúlt időszak tapasztalatait

Galvács László

(A teljes összeállítás a Média-Kábel-Műhold 2020. novemberi számában olvasható.)