Még új műfajnak számít a webse (webserie), vagyis a kifejezetten az internetre készült sorozat Magyarországon, noha évek óta vannak kísérletek a meghonosítására. Rövid, 6-8 perces, olykor egy helyszínen játszódó, kevés szereplőt felvonultató szappanoperákról van szó, amelyek a kávészünetben akár a munkahelyen vagy ebéd közben egy gyorsétteremben is megnézhetőek.

2007-től datálják a magyar websorozatok megjelenését, ebben az évben indult el ugyanis a London Expedíció című webse egy népszerű hírportálon, amelyet az egyik legnagyobb távközlési cég támogatott. Hogy mennyire az újdonság erejével hatott, arról személyes tapasztalataim vannak. Akkoriban éppen Németországban tartózkodtam, és amikor egy nap a magyar hírek között böngészve felfedeztem a két magyar fickó idétlenkedéseit bemutató kisfilmeket, másnap délután már alig vártam a következő részt. Közben fogalmam se volt, hogy ez micsoda: mozifilmből részletek, egy tévézorozat rövidített változatai, jól sikerült amatőr videók, amelyhez sikerült szponzort találni? Azóta a filmes szakmát is egyre inkább izgatja ez a műfaj, legalábbis erről olvasni számtalan helyen. Ráadásul az olcsósága miatt – azt hihetnénk – könnyebb lehet ehhez pénzügyi forrást keresni, mint akár egy moziba készülő kisfilmhez. Hát éppen ez az: egyelőre nem világos – úgy látszik, nem csak számomra, hanem a médiavilág számára sem –, hogy milyen bevételeket hozhat egy ilyen websorozat? A letöltések ingyenesek (legalábbis eddig), így marad a szponzor és a reklám. Egyelőre nem tűnik sikertörténetnek a webse, persze minden újdonság elfogadásához idő kell. A nézőknek meg kell szokniuk, egyáltalán tudniuk kell arról, hogy léteznek ilyenek. És persze szélessávú internet is kell hozzá. És ami szintén nem mellékes: a támogatók, valamint a médiaszakma hozzáállása, szemléletváltása is.

A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2011. júniusi számában olvasható.