a pandémia alatt és után

Hogyan alakultak át az elmúlt egy évben a tartalomfogyasztási szokásaink, és tartósak maradnak-e ezek a változások? Mi az oka annak, hogy a lineáris tévézés még mindig jelentős részt hasít ki a médiafogyasztásra szánt időnkből, és vajon veszélyt jelent-e rá a streaming platformok erősödése? Ezekről a kérdésekről beszélgetett az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. két szakértője, Kurucz Imre kutatási igazgató és Sági Ferenc senior kutató.

Kalauzok a tartalom útvesztőjében

Jelenleg, főleg Amerikában, már olyan sok streaming szolgáltatás működik, hogy felhasználó legyen a talpán, aki legalább 10-20 percig nem kutat a különböző alkalmazások között az ízlésének megfelelő tartalom megtalálásáért.

peacock debutstreaming és kábeltévé egy platformon

Mintegy hároméves előkészítés és a járvány által okozott néhány hónapos csúszás után július 15-én Amerikában elstartolt a Comcast tulajdonában lévő NBCUniversal (NBCU) által indított Peacock (Páva) nevű streaming alkalmazás.

Jelenleg az SVOD platformok diadalmenetének és a szolgáltatások számbeli növekedésének a korát éljük. Azonban az internetezők által a különböző videó-szolgáltatásokra elkölthető pénzmennyiség véges, és piaci elemzők kimutatták, hogy a felhasználók képtelenek a SVOD portfóliót a végtelenségig bővíteni. Ugyanakkor a nagy SVOD bummból kimaradt médiakonglomerátumok, illetve feltörekvő audiovizuális vállalatok már 2018-tól elkezdték a reklámokkal támogatott ingyenes, vagy alacsony előfizetési díjakat felszámító AVOD (Advertising Video On Demand) platformok felfuttatását.

Erőnyerő a Netflix

A világsajtó által régóta megjósolt streaming háború teljesen új fordulatot vett azzal, hogy a Covid-19 (C19) világjárvány miatt leállt a filmstúdiókban a gyártás, a felhasználók pedig világszerte karanténba kényszerültek. Természetesen ez a helyzet előtérbe helyezte az otthoni szórakozást, illetve az audiovizuális médiafogyasztás tekintélyes növekedését.

A streaming szolgáltatások felfutását kiválóan jelzi a Nielsen által közzétett adat, miszerint az

Amerikában ma már egyre jobban teret nyer az a médiaipari trend, miszerint kevésbé népszerűek a nagy televíziós csatornacsomagok. Ezután nyomban az a trend következik, hogy fokozott ütemben fejlődnek az MVPD-k (Multichannel Video Programming Distributor), vagyis a virtuális tévészolgáltatók, akik az interneten, streaming segítségével juttatják célba a többnyire lineáris televíziós csatornákból tetszés szerint összeállított csatornacsomagokat.