FARM2021 Zsolti Jolly MKM 1000x100

Tom Lowe különleges, timelapse fényképezési eljárással készült, ez év májusában megjelent TimeScapes című filmjét többféle formátumban tette elérhetővé a forgalmazó, többek között 4K formátumban is. A mozi világában a 4K technológia nem számít újdonságnak. A Sony 4K Digital Cinema Package (DCP) már 2004-ben megjelent, az AMC Entertainment pedig 2009-ben jelentette be, hogy 4K-ra alkalmas technológiával szereli fel összes filmszínházának vetítőberendezéseit az Egyesült Államokban. Igaz, az egyszerű mozilátogatót nem nagyon érdekli, milyen formátumban is készült az a film, amit éppen néz, a forgalmazók számára mégis fontos, hogy úgy tudják eladni, mint ami több mint HD.

Miről is van szó? A 4K a kép vízszintes felbontására utal, egy 4K-képes kijelző pedig 3840×2160 vagy 4096×2160 pixeles képeket tud megjeleníteni. A moziban a 2K után a 4K felbontás talán nem tűnik túl nagy attrakciónak, a TimeScapes megjelenésével azonban a technológia már a spájzban van. Kicsit drágán ugyan, de ott van. A film mérete 31 GB (Cineform formátumban 140 GB), akár le is tölthető, de aki nem győzi kivárni, vagy nem futja az engedélyezett adatforgalmából, az 99 dollárért pendrájvon is megrendelheti. (Ha valaki ragaszkodik a 140 GB-os Cineform változathoz, 299 dollárért külső merevlemezen kaphatja meg.) A 4K természetesen csak 4K-képes kijelzőn tudja megmutatni összes tudományát. Az Egyesült Államokban 2012 októberében jelent meg az LG Electronics 84 collos Ultra HD (az amerikai kiskereskedelemben ez a 4K hivatalos elnevezése) síkképernyős készüléke, amelynek kijelzője 2,1 méter széles, ára pedig 20 ezer dollár. Egyelőre csak előrendelhető a Sony tévéje, ennek ára 25 ezer dollár.

Mire számíthat az érdeklődő és a szükséges anyagiakkal is rendelkező néző? A 4K előnyeinek érvényesülését egy kísérleti, 40” magasságú és 75” átlójú képernyővel vizsgálták. A tapasztaltak szerint a 4K előnyei kis távolságból és nagy képernyő esetén mutatkoznak meg igazán. Az említett készüléket 11 láb (3,35 m) távolságból nézve a 4K valóban jobbnak tűnt, mint a 1080i HD, nagyobb távolságról nézve azonban már a 1080i a nyerő (amelynek felbontása egyébként negyede a 4K-nak). A kijelző magasságát jóval 60” fölé növelve azonban ismét a 4K felbontásé a terep. Bár ez sem biztos. Ne feledjük, otthoni körülmények között teljesen új technológiáról van szó. Vannak olyan vélemények is, amelyek szerint a 4K felbontás másfél éven belül egy iPad-szerű kijelzőn is elérhető lesz, például videokonferencia céljaira.

Aligha meglepő, hogy itt sem ússzuk meg a szokásos problémát: a nagy felbontás bizony nagy sávszélesség-igénnyel jár...

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2012. decemberi számában olvasható.)

 

 

Tisztelt Látogató!

25 év telt el azóta, hogy megszületett a Média-Kábel-Műhold, a profiljában első és mindmáig egyetlen szakmai folyóirat. Negyedszázad elteltével a kiadó úgy döntött, befejezi munkáját. A lap a jövőben már nem jelenik meg, és az idén, 2021 végén ez a weboldal is megszűnik.

Eddigi tevékenységünk összefoglalásaként a kábeltelevíziózás hazai történetét feldolgozó jubileumi kiadványt jelentettünk meg. A 220 oldalas kötetben az elmúlt 25 év legfontosabb eseményeit és eredményeit foglaljuk össze a lapban megjelent cikkek alapján. Hűséges előfizetőinknek és a kiadványt előzetesen megrendelő partnereinknek már eljuttattuk a kötetet. (Ebből ízelítőül itt látható néhány oldal.) 

Köszönjük eddigi megtisztelő figyelmüket.

A szakma minden szereplőjének sok sikert kívánunk a következő 25 évre!

 MKM25 Borito