FARM2021 Zsolti Jolly MKM 1000x100

Üzleti modell híján kiegészítő termékek

Egyelőre sem a szolgáltatók, sem a nézők nem veszik komolyan a lineáris tévézésen túli lehetőségeket. Az okok sokfélék, és korántsem csak a keresleti oldalban keresendők. A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének megbízásából az Ariosz piackutató cég által végzett, 2012 végén lezárt vizsgálat nem csupán helyzetfelmérést adott, hanem válaszokat is keresett arra, miért mellőzzük a nem lineáris szolgáltatásokat, és milyen változások várhatóak ezen a területen a közeljövőben.

On-demand piac – egyelőre kiegészítő termékek

A tanulmány leszögezi, noha Magyarországon az elmúlt években kialakult a lekérhető médiaszolgáltatások piaca, mégsem vált üzletileg önállóvá, fogyasztói oldalról ma még mindig újdonságnak számítanak. A tévécsatornák ezeket a megoldásokat többnyire és egyelőre csak a lineáris tévé marketingeszközének tekintik, amelyeknek fő célja a néző becsalogatása a televíziókészülék elé, és amelyek önálló kezelésére nem jött létre üzleti modell. A kutatás során megkérdezett meghatározó piaci szereplők egyetértettek abban, hogy a nemlineáris videószolgáltatások piaca jelenleg is formálódó, kialakulófélben lévő terület, amelyben komoly potenciál rejlik ugyan, de egyelőre még több tényező is akadályozza. Így a médiafogyasztók egy részének „digitális éretlensége”, az internet-kapcsolat hiánya, a fizetőképesség korlátai, az illegálisan és ezáltal ingyenesen elérhető tartalmak széles kínálata, a részben fizetős, de a napi életvitelbe tradicionálisan beépült tartalomforrások (pl. lineáris tévé) relatíve széles kínálata, a nyelvi korlátok, a szinkronizált tartalmak elterjedtsége, a hazai piac méret-gazdaságossági korlátai, a hazai üzleti kultúrából és gondolkodásmódból a „versengve együttműködni” gondolat hiánya.

VoD

A fizetős tévészolgáltatók VoD-stratégiája nagymértékben függ a méretüktől és tulajdonosi hátterüktől. A nagyobb szolgáltatók, mint a Telekom, a UPC nagyobb filmstúdiókkal is szerződésben állnak, így a kínálatukban a „library” tartalmak mellett a „current” tartalmak is megjelennek. Az Invitel jellemzően független stúdiók produkcióit kínálja, ezért nála kizárólag „library” tartalmak érhetők el. A VoD szolgáltatás fogyasztásának további jellegzetessége a felnőtt tartalmak túlsúlya.

A fizetős tévészolgáltatóknak a VoD-dal összefüggésben jelen pillanatban jellemzően rövid távú taktikai céljaik vannak, ez pedig az ügyfélbázis megtartása és növelése, vagyis nem tekintik stratégiai területnek – fogalmaznak a felmérés szerzői.

Ezt a piacot sokan egyelőre stagnálónak, fejlődésben megrekedtnek aposztrofálják, amelynek egyik oka, hogy jelenleg nincs megfelelő tartalom megfelelő áron. Másrészt a hazai fogyasztók egy olyan médiakörnyezetben szocializálódtak, ahol hozzászoktak, hogy nem a legfrissebb tartalmakat kapják a televízión keresztül. A kurrens tartalmak elérhetőségét nem kommunikálják erőteljesen a szolgáltatók, így a nézők kevéssé motiváltak a videotékák tartalmának feltárásában.

A VoD-szolgáltatás fejlődésének további gátja a vonzó tartalmak rendkívül magas szerzői jogdíja, ezért a szolgáltatás mögé jelenleg nem sikerült olyan üzleti modellt építeni, amely profitábilissá tenné. A VoD szolgáltatás siketét az is befolyásolhatja, hogy megjelenik-e az átvitelben „cloud” technológia.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2013. februári számában olvasható.)

 

 

Tisztelt Látogató!

25 év telt el azóta, hogy megszületett a Média-Kábel-Műhold, a profiljában első és mindmáig egyetlen szakmai folyóirat. Negyedszázad elteltével a kiadó úgy döntött, befejezi munkáját. A lap a jövőben már nem jelenik meg, és az idén, 2021 végén ez a weboldal is megszűnik.

Eddigi tevékenységünk összefoglalásaként a kábeltelevíziózás hazai történetét feldolgozó jubileumi kiadványt jelentettünk meg. A 220 oldalas kötetben az elmúlt 25 év legfontosabb eseményeit és eredményeit foglaljuk össze a lapban megjelent cikkek alapján. Hűséges előfizetőinknek és a kiadványt előzetesen megrendelő partnereinknek már eljuttattuk a kötetet. (Ebből ízelítőül itt látható néhány oldal.) 

Köszönjük eddigi megtisztelő figyelmüket.

A szakma minden szereplőjének sok sikert kívánunk a következő 25 évre!

 MKM25 Borito