Külföldön az elmúlt években a legnagyobb műsorszolgáltatók mindegyike elkezdte a saját VOD szolgáltatás kiépítését, fejlesztését és piacra dobását. A tradicionális tartalomszolgáltatók mellett olyan, kifejezetten VOD-ra specializálódott OTT (Over the Top) szolgáltatók is megjelentek a piacon, mint a Hulu és a Netflix, amik egyre komolyabb játékosnak mutatkoznak a tartalomfogyasztási piacon. Magyarországon csaknem minden nagyobb lineáris tévétársaságnak van valamilyen VOD szolgáltatása, sőt már hazai OTT kezdeményezések is léteznek. Tavaly év végén a szakmai lapok a hazai tartalomfogyasztás megreformálójaként jelentették be, hogy a Netflix jön Magyarországra. Vajon mire számíthat itthon egy VOD szolgáltató a közeljövőben?

Erősen kérdéses hogy a hazai VOD, a külföldi internetes OTT tartalmak, közülük is a várva várt Netflix, gyökeret tud-e ereszteni Magyarországon a közeljövőben. A megoldás talán olyan felhasználóbarát, minőségi és legfőképp olcsó szolgáltatás kialakítása lehet, ami legyőzi az illegális tartalmak fogyasztásának évtizedes hagyományait. Rendkívül fontos lenne a fogyasztók edukációja is, hiszen jelenleg nem igazán értik, hogy miért is kéne nekik fizetni, amikor a netről mindent le lehet húzni ingyen. Olyan történelmi, kulturális berögződéseket, hogy „majd úgyis leadják a tévében, nem fizetek a filmért” pedig még edukációs kampánnyal sem lehet megváltoztatni, ezeket csak hosszú évek alatt lehet átalakítani, türelemmel – és rövid távú profittal nem kecsegtető befektetésekkel. Hiába a külföldi példa, a kényelmes, akár exkluzív tartalmakat kínáló, felhasználóbarát VOD szolgáltatók hazai megjelenése, itthon az eltérő médiaszocializáció miatt ez a forradalom is lassabban fog lezajlani.

Sági Ferenc

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2015. július-augusztusi számában olvasható.)