Amerikában ma már egyre jobban teret nyer az a médiaipari trend, miszerint kevésbé népszerűek a nagy televíziós csatornacsomagok. Ezután nyomban az a trend következik, hogy fokozott ütemben fejlődnek az MVPD-k (Multichannel Video Programming Distributor), vagyis a virtuális tévészolgáltatók, akik az interneten, streaming segítségével juttatják célba a többnyire lineáris televíziós csatornákból tetszés szerint összeállított csatornacsomagokat.

Ezt az utat egészen a közelmúltig csak a nagy távközlési óriáscégek és az audiovizuális ipar gigászai voltak képesek járni az USA-ban. Közülük is főleg az AT&T által irányított DirectTV Now, a Dish Network által birtokolt Sling TV, vagy a Disney, Fox, Comcast és AT&T közös tulajdonában lévő Hulu, illetve a You Tube TV uralták a live streaming TV feltörekvő piacát. Augusztusban azonban mintegy meteorként robbant be ebbe a piaci szegmensbe az a még Amerikában is meglepetést okozó hír, miszerint az oroszországi futball VB-t csak egy alig hároméves piaci szereplő, a sokak által számba sem vett Fubo TV közvetítette nagynevű konkurenseivel szemben először 4K UHD-ban, mégpedig a legújabb, nagy dinamikatartományú HDR10 szabvány alkalmazásával – és a legjobb minőségben! Az amerikai sajtó sztárja így jelenleg az a Fubo TV, amelyet kezdővállalkozásként alapítottak New Yorkban, és amelynek a bukását az elemzők és a nagy tőkeerejű versenytársak már többször hiába jósolták meg az elmúlt két évben. A Fubo TV ennek ellenére innovatív kis csapatával tavaly őszre már elérte, hogy az amerikai futball mellett Európa és a világ labdarúgásában előforduló csúcsbajnokságok és rendezvények elsőszámú élőben streamelt TV-közvetítője legyen az USA-ban és Kanadában. Hogyan tudott egy vérbeli újmédiás live streaming TV ilyen rendkívüli eredményt elérni? Erre a kérdésre keressük mi is a választ az alábbiakban...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2018. szeptemberi számában olvasható.)