Jelenleg az SVOD platformok diadalmenetének és a szolgáltatások számbeli növekedésének a korát éljük. Azonban az internetezők által a különböző videó-szolgáltatásokra elkölthető pénzmennyiség véges, és piaci elemzők kimutatták, hogy a felhasználók képtelenek a SVOD portfóliót a végtelenségig bővíteni. Ugyanakkor a nagy SVOD bummból kimaradt médiakonglomerátumok, illetve feltörekvő audiovizuális vállalatok már 2018-tól elkezdték a reklámokkal támogatott ingyenes, vagy alacsony előfizetési díjakat felszámító AVOD (Advertising Video On Demand) platformok felfuttatását.

A koronavírus-sokk nem kímélte a lendületben lévő AVOD cégeket sem, amelyek bevételei az elemzők szerint idén csökkenni fognak, ám az üzleti modell életképes, és 2021-ben valószínűleg pótolhatja az idei bevételkiesést is. Az online hirdetési piac által támogatott AVOD platformok viszont idén is lendületesen fejlődnek, így ezek a platformok szép piaci szeletet hasítanak ki az SVOD nagy tortájából. Mivel pedig egyre több felhasználó hajlandó inkább reklámokat is végignézni a videó-szolgáltatások ingyenes tartalmaiért cserébe, az AVOD nyerő lap lehet Európában is a televíziók számára.

Az AVOD modell egyik előfutára a jelenleg a Disney által birtokolt Hulu, ugyanis ez a videó-szolgáltatás már 2015-ben felajánlotta felhasználóinak a lehetőséget arra, hogy a 12 dolláros havidíjat megfelezzék, ha hajlandók reklámot is elviselni cserébe a kedvenc sorozatuk vagy műsoruk megnézése előtt-alatt. Ariane Bucaille, a Deloitte médiaszakértője elmondta a francia Journal Du Net (JDN) internetes lapnak: az új modell akkora sikert aratott, hogy a Hulu 30 millió előfizetőjének a 70 százaléka már 2019 utolsó negyedévében a reklámtámogatású verzióra váltott.

A Hulu úttörő modellje nem elszigetelt, ugyanis a The Trade Desk és a Yougov mértékadó közös tanulmánya 2020 elején kimutatta, hogy az internetezők 53 százaléka Amerikában hajlandó az AVOD szolgáltatásokat igénybe venni. A tanulmány ezt a hajlandóságot az „előfizetési fáradtság” számlájára írja, és az a tény áll mögötte, hogy az amerikaiak 60 százaléka nem hajlandó havi 20 dollárnál többet SVOD szolgáltatásokra költeni. Ha ehhez még hozzáadjuk a mintegy 50 dolláros havi internet-elérési díjat, hamar megérthető, miért is áll szép jövő előtt az AVOD. A valós amerikai piaci helyzet azt jelenti, hogy a Netflix és a Disney+ mellett a többiek nem nagyon képesek labdába rúgni.

A Deloitte legújabb anyaga szerint az AVOD piac idei globális bevételei elérik a 32 milliárd dollárt, és növekedési szintje két év alatt meghaladhatja az 50 százalékot is.

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. július-augusztusi számában olvasható.)