SZSZL2021 banner 1000x100 

peacock debutstreaming és kábeltévé egy platformon

Mintegy hároméves előkészítés és a járvány által okozott néhány hónapos csúszás után július 15-én Amerikában elstartolt a Comcast tulajdonában lévő NBCUniversal (NBCU) által indított Peacock (Páva) nevű streaming alkalmazás.

Tévedés lenne a Peacock-ot egyszerűen csak a streaming óceánban megjelent sokadik alkalmazásként kezelni – f jtette ki a Variety című lap. Ez ugyanis egy olyan úttörő alkalmazás, amely igyekszik a filmek és szórakoztató műsorok rengetegébe a kábeltévét is bevinni, és az élőben sugárzott tévécsatornák egyfajta változatát átnyújtani a nézőknek. Tehát nemcsak a 10. jó streaming alkalmazás, hanem egy olyan több szintű projekt, amelynek van egy értékes ingyenes, reklámtámogatású AVOD verziója is. Ezzel a szakértők szerint a Peacock nemcsak megkülönbözteti magát a sok streaming alkalmazástól – amit többek között az Apple TV vagy a HBO Max nem tett meg –, hanem egy hosszas digitális átmenetet is elkezd, erősítve közben az NBCU és a Comcast fizetős tévés hálózatait. Továbbá ez az első olyan új streaming platform, ami példaként szolgálhat a világ hagyományos nagy médiavállalatainak is a digitális átalakulásra.

A szakértők felvetik a kérdést, hogy vajon miért vártak három évig a Peacock indításával, hiszen mára a Netflix, Disney+ és Amazon alkotta triász tetemes előnyre tett szert minden most induló streaming platform előtt. Todd Spangler, a Variety elemzője rámutatott, ha a Peacock évekkel ezelőtt elindul, mára egy lenne a Netflix mellett kullogó versenytársak közül. Hiszen három éve még a Comcast is úgy tervezte, hogy egy Netflix-ölő platformot kell indítania. A Comcast viszont vonakodott átkerülni az OTT mezejére, amíg nem tudott megegyezni a kábeles partnereivel. Továbbá évekbe telt az is, amíg bérbe adott tartalmainak nagy részét nagyjából visszanavigálta a saját vizeire. Az elmúlt két év kábelvágási trendjének felgyorsulása azonban cselekvésre késztette a médiaóriást. Laura Martin, a Needham&Co. vezető médiaelemzője szerint a Comcastnak és az NBCU-nak nem maradt más választása, mint a fizetős streaminggel együtt egy trendi AVOD platformot indítani azért, hogy közvetlenül hozzáférjenek a fogyasztói adatokhoz és hatékonyan védeni tudják a saját szellemi tulajdonukat. Ugyanakkor Kevin Wescott, a Deloitte amerikai médiavezetője szerint ma az USA-ban több mint 300 egyedi előfizetéses videó-platform működik, az előfizetési fáradtság pedig – főleg a koronavírus okozta lezárást követően – felerősödött. Ezzel szemben viszont a piac videó-éhsége csak növekszik még vagy 3-5 évig, így Wescott szerint az idei év már az ingyenes streaming éve lesz. Ezt támasztja alá, hogy a Deloitte felmérése szerint a világjárvány kitörése után már az amerikai fogyasztók 65 százaléka kifejezetten szeretne egy AVOD platformra feliratkozni. A Deloitte tanulmánya azt is kimutatta, hogy ugyan az amerikaiak feliratkoznak akár 3-4 SVOD szolgáltatásra is a világjárvány után, viszont az előző időszakhoz képest jóval gyorsabban fel is mondják az előfizetéseiket...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. szeptemberi számában olvasható.)