Kalauzok a tartalom útvesztőjében

Jelenleg, főleg Amerikában, már olyan sok streaming szolgáltatás működik, hogy felhasználó legyen a talpán, aki legalább 10-20 percig nem kutat a különböző alkalmazások között az ízlésének megfelelő tartalom megtalálásáért.

Természetesen a Netflix, az Amazon Prime, a Disney+ és a HBO Max vagy a Peacock – hogy a Roku lejátszókról már ne is beszéljünk – jókora adag tartalmat ajánl a nézőknek, csakhogy mind a sajátját reklámozza, így ha valaki mást akarna nézni, akkor mindegyik alkalmazást külön kell monitoroznia. Természetesen az okostévék sincsenek felkészülve a tekintélyes tartalommennyiség megfelelő kezelésére. A Nielsen felmérései szerint az Egyesült Államokban már tavaly a felhasználók közel 50 százalékát zavarta a műsorok megtalálásához vezető nehézkes út.

Ezt az alapvető hiányosságot, meglepetésre, egy csokorra való amerikai kezdővállalkozás igyekezett pótolni. Közülük is kiemelkedik a JustWatch és a Reelgood, amelyek univerzális streaming kalauzokkal robbantak be a köztudatba. Mindkét szolgáltatás ugyanis képes az egész streaming kínálatból a nézők ízlésének megfelelő filmeket és műsorokat kiválasztani.

Egyre inkább úgy néz ki, hogy manapság a nézők a tartalom gigászi méretűre duzzadásával igen nehezen találnak az ízlésüknek megfelelő látnivalót. A régebb óta adatcégekként vagy közvélemény-kutatások, tanulmányok készítőiként ismert kezdővállalkozások közül mára többen streaming kalauzokkal állnak a nézők rendelkezésére. A JustWatch és a Reelgood azzal tűntek ki, hogy a streaming tengerből képesek volt a nézők igényeire szabott tartalmakat megtalálni. A tartalmakat az említett alkalmazásokkal a nézők felvehették egy figyelő listára, ami a tévénézési szokásaik és ízlésük kifürkészése után egyre csak bővült. A két aggregátoralkalmazás a streaming alkalmazásokat is betöltheti a televízióba, így központosított streaming menüként is használható. Ez is a streaming agregátorok végcélja. Olyan központi kalauz szerepét betölteni, amellyel-amelyekkel ideális módon lehet tévézni a streaming korszakban...

Békés Sándor

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2020. novemberi számában olvasható.)