Konverg3BKábel Konvergencia Konferencia 2014 címmel szervezett szakmai fórumot az Equicom, a HFC Technics és a RayNet április elején. Hét előadásban és egy kerekasztal-beszélgetésen kaphatott képet a résztvevő nagyszámú közönség az optikai hálózatok térhódításáról és arról, hogy milyen gyakorlati kérdésekkel szembesülnek az új technológia meghonosítására vállalkozó társaságok.

A jövő útjai

Putz József nyitóelőadásának címe egyértelműen megjelölte az egész tanácskozás témakörét: „Kábelen vagy optikán? Merre tovább kábelTV?” Bevezetésként idézte a Nemzeti Infokommunikációs Stratégia célkitűzéseit, miszerint 2020-ig legalább 30 Mbit/s internet-hozzáférés legyen elérhető minden háztartás számára, és a háztartások minimum 50 százaléka rendelkezzen 100 Mbit/s, vagy annál gyorsabb csatlakozással. A jelenlegi helyzet egyelőre vegyes képet mutat. Az NMHH legfrissebb jelentése szerint 2014 februárjában már az előfizetések 38,3 százaléka volt alkalmas 30 Mbit/s feletti internet-hozzáférésre, ugyanakkor megjegyzi, hogy ez csak a hálózat és a végberendezés képességét mutatja, a tényleges nagysebességű előfizetések száma ennél jóval kevesebb. Putz József sorra vette médiafogyasztásban tapasztalható új előfizetői szokásokat. Már látható, hogy hosszú távon csökken a lineáris tévézés szerepe, erősödik az igény szerinti videózás, jellemzővé válik a többképernyős fogyasztás, a letöltés és streamelés.

Gróf Róbert (HFC Technics) előadásában a kábelhálózati technológiák fejlődését tekintett át. A növekvő felhasználó igényeket 4 B betűs szóval összegezte: Bárhol – Bármin – Bármikor – Bármit. A HDTV már mindennapjaink része, de itt kopogtat a 4k és 8k TV is. Az internetes forgalom 90 százaléka videó, így érthető, hogy a legfogékonyabb felhasználóknál már évente duplázódik a sávszélesség-igény. Ezt követően az előadó rámutatott a HFC technológia határaira, majd ismertette a Passzív Optikai Hálózatok (PON) lehetőségeit.

Konverg1BA jelen kérdései

Hogyan kerül az optika egyre közelebb az előfizetőkhöz? – erre a kérdésre keresték a választ a kerekasztal résztvevői: Veres Zoltán (UPC Magyarország); Friedrich Attila (ViDaNet); Czipper András (Magyar Telekom), Tarr János (Tarr Kft.); Bognár Ádám (Invitel) és Ocsovai Károly (PR-Telecom).

G. L.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2014. májusi számában olvasható.)