Üzlet a bitekben

Ha az otthoni szórakozásról és kommunikációról van szó, egyértelműen a különböző távközlési szolgáltatások jutnak eszünkbe. Olyannyira fontosak ezek, hogy az emberek hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni, csakhogy kielégítsék ez irányú igényeiket. Tévére, telefonra, internetre és mobilra összesen 540 milliárd forintot költött 2013-ban a lakosság. A kábelszalma rendre szép számokat produkál.

Az kétségtelen, hogy a tévé legnépszerűbb – szinte minden háztartásban nézik –, ám ha leszűkítjük a szolgáltatási palettát azokra, amelyekért fizetni is hajlandóak az emberek, akkor továbbra is a mobiltelefont tartják legfontosabbnak. A távközlési szolgáltatások lakossági használatáról készített felmérést a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság megbízásából az Ariosz, s ebből az derül ki, hogy a 2012-es 59-ről 69 százalékra nőtt azok aránya, akik nélkülözhetetlennek tartják a mobilt. Ez voltaképpen „csak” szubjektív minősítés (például a tévét 56 százalék nem tudná egyáltalán nélkülözni), hiszen a tényleges használók számát gyarapítják az olyan piackutatói kategóriák, mint a „nehezen, de kibírná nélküle” vagy a „viszonylag könnyen meglenne nélküle”. Még érdekesebb a helyzet, ha a „tulajdonképpen feleslegesnek tartja” véleményeket tekintjük. A vezetékes telefonról az emberek fele, míg a mobilinternetről mintegy 70 százaléka gondolja így. Ám hogy az átlag mennyire csalóka tud lenni, arról éppen ez az utóbbi adat árulkodik, hiszen a „kisképernyős” internet a fiatalabb generációk számára nagy vonzerőt jelent.

Pontosabb képet kapunk tehát, ha vélemények helyett a tényeket nézzük. A tényleges előfizetések alapján az látható, hogy továbbra is növekszik a fizetős tévével és a mobiltelefonnal rendelkező háztartások aránya, és ez az internetre is érvényes, de itt már lelassult az ellátottság növekedése. A vezetékes telefon igénybevétele viszont egyértelműen csökken.

A vezetékes telefonból származó bevétel nyilvánvalóan tovább csökkent, de az internetes és a fizetőstévés piac árbevétele valamelyest bővült 2013-ban. Összességében a távközlési szolgáltatások teljes bevétele tavaly nominálisan meghaladta a 2012-es szintet, de még nominálisan is elmarad a 2010 előtti piacméretektől. Reálértéken pedig a piac csökkenését lehetett elkönyvelni...

G.L.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2014. júniusi számában olvasható.)