Világszinten az elsők között indulhat el

Bár a híradások napjainkban még a 4G terjedéséről szólnak, ám közben már világszerte gőzerővel folyik a következő generációs mobilrendszer bevezetésének előkészítése, sőt néhol már tesztelése. Itthon is formálódik Magyarország 5G Stratégiája. Az elkészült szakértői munkaanyagból már kiolvashatók a célok és lehetőségek. Ezekből idézve talán érthetővé válik, miért fontos az 5G mobil technológia mielőbbi bevezetése.

A Digitális Jólét Program 2.0-ról és a digitális infrastruktúra, kompetenciák, gazdaság és közigazgatás további fejlesztéseiről szóló Kormányhatározat szerint a Kormány „kiemelkedően fontosnak tartja, hogy Magyarország a mobil távközlés új technológiai megoldása, az 5G hálózati és alkalmazásfejlesztések egyik európai központjává váljon, és az elsők között vezesse be a vezető nélküli gépjárművek elterjedése szempontjából is kulcsfontosságú 5G technológiát”. A kormányhatározat elrendelte Magyarország 5G Stratégiájának elkészítését az 5G Koalíció szakmai közreműködésével; az ITM és a DJP szakértői és az 5G Koalíció elnökségi tagjai, munkacsoport vezetői és szakértői folyamatos szakmai támogatást nyújtottak a stratégia-alkotás során a stratégia elkészítésével megbízott PwC-nek.

A stratégia célja, hogy Magyarország az európai 5G fejlesztésekben vezető szerepet töltsön be, és ezzel hozzájáruljon az ország versenyképességének és innovációs potenciáljának megerősítéséhez. A mobilhálózatok új, ötödik generációja elsősorban az ipari felhasználási területeken jelent majd nagy változást. Olyan innovatív termékek és szolgáltatások – például önvezető járművek, távdiagnosztika, távműtétek, okos gyárak, okos városok, e-sport – elterjedését teszi lehetővé, amelyek a mindennapi életet alapjaiban változtatják meg.

A korábbi mobil távközlési szolgáltatásokhoz képest változást jelent, hogy az 5G nem elsősorban a lakossági szegmensben (B2C) termeli majd meg a beruházások megtérüléséhez szükséges bevételeket: a távközlési szolgáltatók számára a legjelentősebb bevételi forrást várhatóan a B2B és B2B2C alkalmazások jelentik majd. Ennek nyomán a jelenlegi ökoszisztéma és piaci szerepek jelentős átalakulására lehet számítani, ami sok esetben új üzleti modellek kialakítását, illetve a vertikális iparági szereplők és a távközlési szolgáltatók szorosabb együttműködését eredményezi majd.

(A teljes cikk a Média-Kábel-Műhold 2019. áprilisi számában olvasható.)