A médiapiacon napjaink érdekessége és a jövő ígérete a háromdimenziós televízió. A 3D TV alapjait bemutató sorozatunkban bemutatjuk a technológia fejlődését, sikerének műszaki és üzleti feltételeit. Már az első részből kiderül, hogy korántsem újdonságról van szó.

Az első háromdimenziós mozifilm 1922-es megjelenése óta megfigyelhető, hogy a 3D láz körülbelül 30 évente tör rá a világra. Az 1950-es és az 1980-as évek fellángolását követően 2010-től újra fénykorát éli a háromdimenziós filmszínház, s az Avatar világsikere óta aligha akad olyan ember, aki nem látott ilyet, vagy ne hallott volna a 3D-ről.

A háromdimenziós filmeknek köszönhetően felmerült az igény az otthoni 3D filmezésre, televíziózásra. A tartalomszolgáltatók és vevőkészülékek szállítói a 3DTV-t tartják a következő nagy üzletnek a HDTV után. A technikai fejlesztések nyomán már megjelentek a piacon a fogyasztók számára is elérhető 3D televíziók. A HD szabványnak köszönhetően minőségi, teljes HD (full HD) 3D televíziózásra lesz lehetőségünk a jövőben.

Néhány filmnél és fontos sportesemény közvetítésénél - mint például a 2010-es futball világkupa - már részben alkalmazták a (sztereoszkópikus) 3D technikát, illetve sorra tervezik a világméretű események 3D közvetítését is, mint például a 2012-es olimpiáét.

A rendszeres alkalmazás során a legnagyobb kihívás természetesen a régi, tehát a kétdimenziós technológia átvezetése lesz az új háromdimenziósba. A jelenlegi helyzetet az 1950-es évekhez hasonlítanám, amikor megjelentek az első színes televíziók, és a hagyományos analóg fekete-fehér műsorszórást kellett "lecserélni" színesre, megoldva a visszamenőleges kompatibilitást. Hasonló a helyzet a 3D televíziózással is. Az a kérdés, hogy a 3D műsorok simulcast induljanak, vagy legyen a szolgáltatás visszamenőleg kompatibilis a 2D műsorszórással. A két-, illetve háromdimenziós tartalomkészítés gyökeresen eltérő, már a felvétel eleve sokkal bonyolultabb, és be kell tartani a sztereoszkópia (valóságos látás) "szabályait" is.

A cikksorozat a Média-Kábel-Műhold 2011. 4-5-6. számában olvasható